
Bouwstenen voor de stedenbouw
Dit project bestaat uit drie onderdelen; het eerste is het analyseren van de verschillende bouwstenen die man als stedenbouwkundige kan gebruiken. Het tweede onderdeel is het toepassen van de ontwerpbouwstenen op een buurt in de wijk Pendrecht met een specifieke doelgroep in gedachte. Het derde onderdeel is maken van een poster die de gerichte doelgroep aanspreekt waarin de gebruikte bouwstenen naar voren komen.
Analyseren
Een stedenbouwkundige kan van meerdere bouwstenen gebruik maken, dit kan zijn; een flat of een portiekwoning of een bungalow. Tijdens dit onderdeel is het belangrijk om deze bouwstenen te herkennen en te analyseren om deze later toe te passen in het ontwerp. In deze analyse komen de specifieke kenmerken naar voren en het verschil met andere vormen, ik heb voor dit onderdeel hofverkaveling geanalyseerd.
Ontwerpen
Voor de ontwerpen in Pendrecht is er gekozen voor de doelgroepen Jonge gezinnen en youngprofessionals, voor iedere doelgroep is er een eigen ontwerp uitgewerkt met ieder hun eigen uitganspunten. Bij dit onderdeel is het belangrijk om goede ontwerpuitgangspunten te kiezen die passen bij de doelgroep.
Voor de doelgroep jonge gezinnen zijn de uitgangspunten;
Sociale veiligheid
kindvriendelijk
autoluw
gemeenschappelijk groen
Tuinwonen
Tuinwonen is een buurt die is ontworpen voor de jonge gezinnen en de daarbij behorende uitgangspunten. De wijk is vooral groen in haar opzet en binnen de wijk autovrij, parkeren gebeurt aan de randen van de wijk. De buurt bestond voorheen voornamelijk uit portiekwoningen, in het nieuwe ontwerp bestaat de wijk juist voornamelijk uit grondgebonden woningen en beneden bovenwoningen. Daarbij beschikt iedere woning over een eigen buitenruimte dit is een tuin of een takterras. Door gebruik te maken van grondgebonden woningen ontstaat er meer sociale veiligheid, waar men zich eert vervreemd voelde tussen de woningen is de openbare ruimte veel intiemer en uitnodigend. Het hart van de wijk is de gezamenlijke kas waar buurtbewoners en leerlingen van de nieuwe kinderopvang samen komen om gezamenlijk groente te verbouwen.
De Poster
Na een ontwerp te hebben gemaakt is er een verkoopposter gemaakt die specifiek de doelgroep aanspreekt. De poster gaat dan ook vooral in op het groene karakter van de wijk, zo is groen als basiskleur gebruikt en wordt de ontwerpkeuze duidelijk uitgelegd. Verder is ook het kindvriendelijke aspect aan bod gekomen door te verwijzen naar de kinderopvang.