
Het Rivium langs de A16 in Capelle aan den IJssel is een kantorenpark dat niet meer pas bij de huidige eisen. Het prak is eind jaren 80 van de vorige eeuw ontworpen en ontwikkeld, toen een werknemer vooral met de auto naar zijn werk wilde, om 9 uur begon en om 17 uur de auto weer naar huis nam. Tegenwoordig past deze inrichting van een gebied niet meer bij de eisen van de werknemer. Deze zoekt nu naar beleving in een omgeving die constant in beweging is. Werken, wonen en voorzieningen in één gebied.
De Gemeente Capelle aan den IJsel wil dan ook het Rivium omzetten naar een gebied dat afstapt van haar oude invulling en een gebied wordt dat de bovengenoemde eisen van deze tijd in haar heeft. Dit wil de gemeente bereiken door het opstarten van een gebiedsontwikkeling in het Rivium. De gemeente wil binnen deze gebiedsontwikkeling ook aandacht hebben voor de gezonde leefomgeving.
Hoe dit eruit moet komen te zien was nog onbekend bij de gemeente en deze vraag werd samen met Antea uitgezet bij mijn opleiding. Met drie groepen van in totaal 20 studenten hebben wij gewerkt aan de invulling van de gezonde leefomgeving in het Nieuwe Rivium. Eén groep werkte aan de beleidsmatige uitwerking (ik nam deel aan deze uitwerking) en twee groepen werkten aan de ontwerpuitwerking.
Bij de beleidsuitwerking was de opdracht het definiëren van de gezonde leefomgeving en het opzetten van vijf ambities op het gebied van gezonde leefomgeving voor het nieuwe Rivium. Het leuke aan deze opdracht was het hoe men deze ambities kan toepassen met de komende Omgevingswet. Hiervoor is er (online) met meerdere experts gesproken.
Het uiteindelijke resultaat van deze opdracht was een integraal masterplan dat ambities zet voor het gebied en de mogelijkheden opzoek hoe men deze waar kan maken met de Omgevingswet. Waarna op basis van deze ambities een toolbox is gemaakt die men kan toepassen in het gebied.
Tijdens deze opdracht heb ik mij vooral verdiept in de wereld van de Omgevingswet en geleerd wat nu de nieuwe denkwijze is van binnen deze wet. Daarnaast heb ik mij binnen deze opdracht opgesteld en gewerkt aan mijn projectmanagement vaardigheden in de rol van projectleider. Deze opdracht was een goede oefening hoe men in een groep van 20 studenten/collega’s het overzicht behoudt en ook zijn eigen belang en inzicht in het eindresultaat terug laat komen.