De MRDH in 2040

Binnen dit project is er gefocust op de uitdagingen die komen kijken als de MRDH met 150 duizend inwoners groeit. Dit project is een planologisch onderzoek en geeft een samenhangend advies hoe de verschillende onderdelen wonen, werken, mobiliteit, openbaar vervoer, voorzieningen en groen, water en recreatie samen moeten ontwikkelen om de verwachte groei in goede banen te leiden. Centraal in dit vak staat het analyseren en begrijpen van de samenhang tussen de sectoren en problemen in de MRDH. Mijn rol in dit project was samen met de groep het gezamenlijk deel wonen en de geïntegreerde bijdrage samen te stellen en het individuele deel arbeid.

Inleiding

De mondiale omgeving is snel aan het veranderen en ook in de toekomst zal deze verandering aanhouden. Dit biedt in de toekomst vele kansen maar brengt ook mogelijke risico’s met zich mee. Om deze kansen te benutten en de risico’s uit te sluiten zal er op regionaal niveau veel intensiever worden samengewerkt want regio’s hebben de toekomst bij een steeds grotere decentralisatie van de overheid. Hiervoor zijn regionale samenwerkingsverbanden nodig.

De verwachte groei van 150 duizend inwoners in 2030 zal een uitdaging vormen om alle thema’s harmonieus met elkaar af te kunnen stemmen. Om deze uitdaging succesvol aan te kunnen gaan zal er nu al door alle gemeenten binnen de MRDH breed moeten worden gekeken naar alle thema’s, om zo een ontwikkelingsplan vast te stellen waarin de regio een plek om naar toe te komen blijft.

Arbeid

De MRDH is op dit moment een van de grootste economische regio van Nederland. Het gebied is een aantrekkelijke locatie voor bedrijven om zich hier te vestigen. Hierdoor is ook het groeipotentieel van de regio groot, maar er zijn wel uitdagingen om de regio tot een toppositie uit te laten groeien.

Het gebied herbergt van oudsher als veel industrie en nog steeds is er veel industrie te vinden in de regio. Dit zijn de oude scheepswerven en de grote petrochemische industrie in de haven van Rotterdam, de groentetuin van Nederland het Westland die voorloper is op het gebied van glastuinbouw. Ook is de dienstensector steeds belangrijker in het de economie van de regio. De MRDH is een nationaal powerhouse.

Om goede sturing te geven kan men kijken naar 3 werktypen binnen de regio, deze zijn transport en logistiek, productie en dienstverlening.

Transport en logistiek is een werktype dat op dit moment snel groeit en vooral inzet op automatisering. Binnen dit type werk is er daardoor een groeiende vaag naar hoger opgeleid personeel.

Productie is van oudsher een krimpende industrie maar vind steeds meer weer een weg terug in Nederland. Door de hoge automatisering is het weer mogelijk geworden om in Nederland te produceren. Ook is de teelt een grote sector die zijn succes baseert op innovatie van groeitechnieken.

Dienstverlening speelt een steeds grotere rol in de economie en zal ook deze groei verder doorzetten. In dit werktype is er vooral vraag naar hoger opgeleid personeel. En door deze vraag willen deze werkgevers zich vestigen in de stadscentra waar voor hun werknemers alle voorzieningen te vinden zijn.

Deze werktypen dragen allen bij aan het economische succes van de regio. Maar zoals gezegd benutten zij niet het volledige potentieel van de regio. Er is op dit moment nog veel versnippering en er wordt veel langs elkaar heen gewerkt dan met elkaar. Daarom is het goed om de werktypen in de regio te clusteren en binnen die clusters te koppelen aan onderwijsinstelling. Zo kunnen werkgevers en studenten samen de innoveren en vooroplopen in hun sector.

Na het individuele onderzoek zijn de uitkomsten samengevoegd in en samenhangend beleid voor de MRDH. Een onderdeel is de toekomst van de arbeidsstructuur in de MRDH en veranderingen die daarin plaats moeten vinden.

De MRDH zal in de toekomst ook een goede arbeidsstructuur moeten bieden, zo blijft het aantrekkelijk om zich hier te vestigen. Om een goede arbeidsstructuur te bereiken zal er breed moeten worden gekeken naar alle aspecten in de MRDH die mogelijk bijdragen aan een goede structuur, dit betekent dat wonen, mobiliteit en ov allemaal meeslepen in de arbeidsstructuur van de MRDH. Binnen een arbeidsstructuur heeft iedere persoon zijn eigen wensen met betrekking tot huisvesting en zal daar rekening mee moet worden gehouden. De voorgestelde werkclusters zij de basis van de arbeidsstructuur van de MRDH, hierin worden de werktypes samengebracht om kruisbestuiving te stimuleren en direct gekoppeld aan een kennisinstituut dat bedrijven helpt bij het verder innoveren van hun product.

Zo zal er een werkcluster komen in Rotterdam dat zich focust op de zakelijke dienstverlening. Deze staat gekoppeld aan de Erasmus universiteit en de Hogeschool Rotterdam. In Den Haag zal het cluster worden gekoppeld aan de Universiteit Leiden en de Haagsche Hogeschool, deze zal zich focussen op bestuur en recht en hiermee uitgroeien tot de gestelde ambitie als mondiale ombudsman. Het cluster in het Westland en de haven van Rotterdam zullen worden gekoppeld met de TU Delft.

Met deze connectie zullen studenten al op een vroeg stadium in contact komen met de werkgevers binnen de stad of regio. Met dit aanbod van een concreet platform van young-professionals zal het voor werkgevers aanstekelijker worden om zich hier te vestigen en zullen zij zo bijdragen aan de groei van hoge opgeleid en gespecialiseerd personeel. Ook vanuit de kant van de student is het prettig om meteen te worden betrokken met de stad en de werkgevers die de stad biedt. De kans bestaat dat door deze directe betrokkenheid de student zich ook na zijn of haar studie zich in de regio huisvest.

Om het aantrekkelijk te maken om zich hier te vestigen is het ook belangrijk dat er voldoende voorzieningen zijn om hier prettig te leven. Voorzieningen concentreren zich steeds vaker in steden en worden ook steeds groter. Dit is vooral te zien aan de trend van het leeglopen van winkelgebieden in randgemeenten. De bezettingsgraad is steeds lager en er is een leegstandsprobleem. Een oorzaak hiervan is dat de randgemeenten een leegloop meemaken van inwoners. Mensen gaan willen steeds meer in de steden wonen omdat daar op korte afstand alle voorzieningen bevinden. De voorzieningen in de stad moeten goed bijdragen aan de leefbaarheid van de stad en zo een aantrekkelijke vestigingslocatie maken.